perjantai 15. elokuuta 2014

PERILLÄ!

Lentokoneestä nähtiin Lontoon keskustaa
Turkulaiset! Lontoon lentokentällä erosi Seattleen (+Houstoniin) ja Los Angelesiin lentävät vaihtarit  :o
Heissan! Tosiaan perillä ollaan. Heräsin tänään noin 4 aamulla mun jetlagin takia joten ajattelin nyt kirjotella tänne (kello on nyt 5:30). Kaksi päivää sitten lähti lentomme Helsingin lentokentältä noin kahdeksalta aamulla. Eka lento Helsinki-Lonto kesti ~3h. Lontoossa meillä oli 6h ennen seuraavan lennon lähtemistä, joten siinä ehdimme hyvin vaihtamaan terminaalia, syömään, kiertelemään kauppoja ja juttelemaan toisien vaihtarien kanssa. Mulla meni ainakin toi 6h tosi nopeesti! Seuraava lento Lontoo-Seattle kesti ~9.5h. Lento meni aika hitaasti, koska ite en ainakaan saanut paljon nukuttua.. Lennon aikana katsoin kaksi leffaa, mikä tappoi kivasti aikaa :) Seattlen lentokentällä saatiin aika nopeasti meidän matkalaukut ja sit päästiin sulavasti ulos sieltä (vaikka ensin luultiin että oltiin menty väärään suuntanan junalla siellä lentokentän sisällä). Meitä oli odottamassa afs usa laisia, ja sit päästiin heti jatkamaann meidän matkaa omiin suuntiin. Mä lensin yksin Seattlesta Missoulaan, kun taas muut (meitä tuli Seattleen 4 suomalaista) jäivät Seattleen tai jatkoi bussilla matkaa. Mun lento Missoulaan viivästyi aika paljon, ja lentäessä oli paljon töyssyjä.. No pääsin perille ainakin ehjin nahoin. Lentokentällä mua vastassa oli mun ihana host perhe, joka vei mut mun uuteen kotiin! Koko mun matka Helsingistä tänne Missoulaan kesti ~30h, joten olin toooosi väsynyt, joten menin melkein heti nukkumaan!
Mun huone on ihana!
Kuva University of Montanasta! Me vaelletaan joku kerta tonne M-kirjaimelle!
Eilen oli mun eka kokonainen päivä täällä Missoulassa, ja me kierreltiin vähän lähellä olevaa University of Montanaa, ja käytiin ulkona syömässä. Mulla oli kans mun eka orientaatio, kun mun yhteyshenkilö tuli meille käymään mun kanssa läpi vielä kerran säännöt, ja perus asioita. Toi mun eka orientaatio oli siis tosi pienimuotoinen, kun taas esimerkiksi yhdellä suomalaisella, joka jäi Seattleen on kai vissiin kahden yön orientaatioleiri muiden Seattlen afs:än vaihtareiden kanssa. Meillä kaikilla on vielä toinen tervetulo orientaatio joka mulla on lokakuussa kaikkien Montanan vaihtareiden kanssa. Sen orientaation pitäisi kestää kokonaisen viikonlopun.
Viihdyn täällä tosi hyvin, kaupunki on söpö ja mun host perhe on tosi ihana, ja on ottanu mut hyvin vastaan! Mun vuodesta tulee varmaan tosi kiva!! Sain eilen tietää että jos haluan harrastaa lentopalloaa täällä mulla on tänään 6:45 alkavat tryoutsit.. Eli tänään mun päivästä tulee pitkä!

1. hei annika! mä löysin tänne aivan sattumalta kun googlasin "missoula vaihto" sillä oon hirveen kiinnostunu vaihtariblogeista mut en yleensä löydä mitään missoulassa olevia! oon itse asiassa missoulasta kotoisin ja käyn nykyään jyväskylän yliopistoa, jossa opiskelen enkkua ja espanjaa pää- ja sivuaineina. oon tääl missoulassa nytte kesälomalla mut alkaa näyttämään siltä, että jään tänne pidemmäks aikaa tekeen työtä mun kandin eteen university of montanan yhteistyössä.

oikeesti ihanaa lukea sun blogii sillä en oo KOSKAAN tavannu lukiossa olevia suomalaisia vaihtareita täällä missoulassa. kävin itse big sky high schoolissa mut tiiän et hellgate on aivan MAINIO lukio! nautit siellä kyllä täysillä! pari hyvää ystävää mulla valmistui hellgatesta ja ne kyllä rakastui siihen kouluun iha heti alusta. hellgate on muuten todella hyvä koulu kun se sijaitsee downtownissa ja sieltä löytyy kyllä kaikki missoulan ihanimmat kahvilat ja kaupat! hellgatesta on kans todella helppoa kävellä kaikkiin hyviin lounaspaikkoihin. :)

jos sulla ois muuten ikävä suomen puhumista (se enkun puhuminen voi olla joskus hyvin rasittavaa ja joskus on vaan niin ihana puhua omaa äidinkieltä!) tai jos sulla ois mitään kysyttävää missoulasta (vaikka "suomalaisemmasta" näkökulmasta) niin kysy pois, oon mielelläni avuksi! laita ihmeessä vaikka viestii spostitse, osotteeni on jenna.mcvey(ät)gmail.com. :) nauti missoulasta, onhan se kyl montanan ihanin kaupunki!

1. Oi niin ihana kuulla! Ennen mun vaihtoon lähtemistä mäkin googlailin missoula vaihtariblogeja, mutta en kyllä löytänyt yhtäkään.. Outoa kun Missoula kuitenkin on yksi Montanan isoimmista kaupungeista! Oon nyt jo ihan rakastunut tähän kaupunkiin. Tuun varmaan viihtymään täällä tosi hyvin. Tä paikka tuntuu niin kotoisalta ja turvalliselta.
      Oon kuullut tosi paljon hyvää hellgatesta! Ihanaa, että mä pääsen käymään sitä koulua. Vielä se että saan olla senior tekee mun kouluvuodesta vielä paremman! Oon jo nyt tavannut pari mun tulevaa koululaista, ja kaikki on tosi innoissaan siitä, että tuun vaihto-oppilaaksi heidän kouluun! Koulun sijoitus on tosiaan täydellinen, ihanan lähellä dowtownia ja mun kotia täällä..
      Jee, kiitos! Ihanaa että täällä Missoulassa on myös muita suomalaisia!!

2. ai et sitte varmaa löytäny tätä: www.petramaailmalla.blogspot.fi? käy siel kurkkaamassa, petra oli tääl yliopistovaihdossa mut eiköhän sielt löydy viel jotain mielenkiinntoista luettavaa. :) ja aivan! senior year oli ainaki mulle ihanin. nautit siitä aivan varmasti!

en oo itse asiassa suomalainen ollenkaan, vaan puhun suomea ku oon asunu yli kaks vuotta suomessa. itseki olin joskus suomessa vaihtarina yfu:n kautta, joten vaihtarifiilis ja kaikki siihen liittyvää on mulle aika tuttua! :)